FANDOM

Legenda o powstaniu Krakowa Edytuj

W Chrobacji w wieku VII, jak pi­szą kronikarze, przybył Grakchus albo właściwiej Krakus zwołał lud na wiece, wszystkich usta sobą zajął,uległość sobie zjednał i względy pozyskał. Mó­wił on, że śmiesznie wygląda okaleczałe bydle i czło­wiek bez głowy, że czem ciało bez ducha, czym lampa bez światła, czym świat bez słońca, tym państwo bez króla. I inne podawał obrachowane myśli, a w końcu przyrzekał, że nie królem, ale towarzyszem będzie w królestwie, gdy go obiorą, bo ma wiarę, że nie dla siebie, ale dla całego świata się zrodził. Krakus od wszystkich został królem obwołany; zaraz pra­wa pourządzał i ustawy poogłaszał.

W tak utworzonym państwie, w pewnej skale siady­wał smok, któremu co tydzień dawano pewną liczbę bydła, a o ile go nie dostał, tyle rolników niszczył i mordował. Wtedy Krakus na radzie do swoich synów miał mowę, w której między innemi wyrzekł zasadę: iż obrona swych współobywateli wyż­sza jest nad tryumfy wszystkich wieków, i że nikt nie powinien pomyśleć o własnym życiu, kiedy jest zagrożony ogół, mają tedy smoka zgładzić.

Syno­wie odpowiedzieli że do niego rozkazywać, a do nich wypełniać należy. Wzięli się więc do dzieła. Skóry bydlęce wytkane siarką i zatlone postawili na prze­ciw jamy smoczej, a smok je połknął i ziejąc pło­mieniem skończył życie. Na tym pagórku smoczym w krótce założono miasto dla wiecznej pamiątki Kra­kusa: że zaś do smoka zabitego zlatywały się kru­ki i krakały, miasto przeto nazwano Krakowem.

To jest podanie o założeniu Krakowa wyjęte z naj­dawniejszego kronikarza Mateusza herbu Cholewa, biskupa krakowskiego zmarłego w roku 1166. Pó­źniejsi dziejopisowie utrzymywali, że Krakus zało­żone przez siebie miasto nie od krakania ale od swego imienia Krakowem nazwał Kromer. Inni wywo­dzili i Krakusa i Kraków od rzymskich Grakchów. Józef Mączyński "Pamiątka z Krakowa" (1845) t.I

Więcej z Fandomu

Losowa wiki