FANDOM

Woj pom
Herb tego województwa Gryff czerwony, jako chce Paprocki, albo czarny jako chce Bielski fol. 7. w polu białym, nogi przednie wspięte, jak do biegu, skrzydła wyciągnione jak do lotu, język wywieszony, koronę na głowie jego położył Paprockie luboć jej Bielski nie przydał. Herbu tego dostało od Swantopełka książęcia niegdy swego, który był z familji Gryfów, i długo swem potomstwem, w tem księztwie pano­wał. O czem indziej. Województwo to początek wzięło swój od Króla Kazimierza Jagiellonowicza w roku 1454, postanowionę: na usilne żądanie stanów Pruskich, (luboć Bielski dawniej przedtem Piotra Szwancę generała Pomorskiego wspomina, który miał być synem wojewody Gdańskiego) atoli dopiero w roku 1569. przy Unji Litwy z Koroną, miejsce mu po wojewodach Bracławskich w senacie zapisano. Pomorskiej ziemi częfć Bytów i Lemburg od Kazimierza Króla dana w len-nofć ksiąięcia Pomorskiemu. Januszew. w Statucie fol. 972.

W Starogardzie sejmikuje: Idem JoL 935. kędy deputatów dwóch na trybunał obiera, posłów na sejm nie ma liczby za­ierzonej. A że się dzieli na sześć powiatów, dla tego każdy z nich sejmiki przedsejmowe dwiema albo trzema dniami nier-wej przed Starogardzkim odprawują, to jest Świecki w Świe­ciu, Tucholski w Tucholi, Człuehowski w Człuchowie, Mira-ehowski w Trzepczu, Pucki w Pucku; tam naradziwszy się z gotowymi już punktami, albo posłów wysyłają albo tei WU ritim do Starogardu zjeidiają się; kędy z Tczowskim powia* tern, który tei dwa drugie w sobie zamyka, to jest Gdański i Nowaki, publicznych dotarssy materyi, posłów na generał Pru­ski obierają.

Łabo U prowioeya uinotrzymała stałych wojewodów, ai po ostate­cznym powrocie do Polski, miała jednak wojewodów własnych, wtedy ady ja. Przemysław Król objął i Łokietkowi w następstwie przekazał. tedy w roka 1293. widać Pawła wojewodą Świeckim; Ssweaea w 1293.1306. jest wojewodą Gdańskim. Swietosław w roku 1339. pi­sał się peJetmm* ęuemłem Pomorem**. — Patrz NerusMnncm But. Ner. Pot. (Herbarz Polski Kaspra Niesieckiego, 1839-1846)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki