Fandom

Encyklopedia tradycji

Winna latorośl

1597stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Winna latorośl - winorośl właściwa (winorośl winna, latorośl winna) (Vitis vinifera L.) - pnąca roślina uprawna. Uprawia się ją w celu pozyskania soczystych i mięsistych jagód składających się na grona, które są podstawowym surowcem do produkcji win, rodzynek, sułtanek.

HistoriaEdytuj

Winorośl rośnie dziko w rejonie Kaukazu. Uprawiano ją od ok. IV tysiąclecia p.n.e. w Azji Mniejszej i stamtąd dotarła do państw basenu Morza Śródziemnego. Winorośl uważano za roślinę świętą, a napój wytwarzany z jej owoców za napój bogów.

BibliaEdytuj

W Biblii odniesienia do winorośli i wina można znaleźć w ponad 140 miejscach. Uprawa winorośli i produkcja wina były znane już od najwcześniejszych dziejów starożytnej Grecji.

GrecjaEdytuj

Stamtąd pochodzi kult Dionizosa - greckiego boga wina, płodności i plonów. Attyckie święta ku czci Dionizosa - Dionizje wielkie dały początek teatrowi.

RzymEdytuj

W starożytnym Rzymie i Grecji pito wino, mieszając je często z wodą. Wino nie było napojem składanym w ofierze bogom - w Rzymie było to mleko.

Szczepy winnej latorośli sadzono albo w osobnych winnicach (vineae), albo w sadach owocowych między innymi drzewami. Winogrona wytłaczano bosymi nogami w wielkich [szaflik|szaflikach]] lub za pomocą tłoczni. Stężony sok zlewano do wielkich, glinianych kadzi, gdzie fermentował. Wino zlewano do dzbanów (amfor) (amphorae), stawiano na jakiś czas w górnej części domu, w takim miejscu, by miał do nich dostęp dym, a dopiero potem przenoszono dzbany do piwnic. Dzbany zatykano czopkami i pieczętowano smołą. Do każdego przyczepiano tabliczkę, na której wypisane było pochodzenie wina i jego wiek (oznaczonu nazwiskami konsulów). Im starsze wino, tym głębiej stało w piwnicy.

UWAGA! Tekst pochodzi ze starego podręcznika. Zmiany edytorskie mają charakter kosmetyczny. Prawdopodobnie wymaga aktualizacji.

PolskaEdytuj

Do Polski wino dotarło z chrześcijaństwem. Ze względu na klimat, tylko niektóre rejony Polski mogły być wykorzystywane do uprawy winorośli.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki