FANDOM

Walia - ang. Wales, walijskie Cymru - część składowa Wielkiej Brytanii leży na zachód od Anglii i jest od niej ddzielona pasmem Gór Kambryjskich (najwyższy szczyt Snowdon, 1085 m n.p.m.). Od północnego zachodu, zachodu i południa otoczna jest wodami Morza Irlandzkiego.

Historia Edytuj

Pierwotna ludność Walii pozostawiła po sobie wielkie budowle megalityczne. Później obszar ten zajęli Celtowie. Rzymianie okupowali obszary Walii od I do V wieku n.e. Pomimo późniejszych najazdów Jutów, Anglów i Saksonów, Walia zachowała swą odrębność. W VIII wieku n.e. plemiona walijskie zdołały się obronić przed sąsiedzką inwazją Anglo-Saksonów.. Kiedy jednak Anglę najechał Wilhelm Zdobywca (1066), jego normańska armia wdarła się do Walii i rozpoczęła okupację. W 1282 roku dokonała się ostateczna aneksja Walii przez Anglię. W 1301 roku król Edward I nadał swemu synowi, Edwardowi II, tytuł księcia Walii, w geście, który miał świadczyć o jedności i zwiąkach między nią i Anglią. Tytuł księcia Walii przysługuje tradycyjnie najstarszemu synowi brytyjskiego władcy. W 1400 roku walijski książę Owen Glendower wzniecił powstanie przeciwko Anglii, usuwając Aglików z większości terenów Walii w zaledwie cztery lata. W 1410 powstanie zostało stłumione. W 1485 roku królem Anglii został Henryk VII. Jako Walijczyk i pierwszy władca z rodu [[Tudorowie|Tudorów] uczynił rządy Anglii bardziej znośnymi dla Walijczyków. Jego syn, Henryk VIII połączył Anglię i Walię unią w roku 1536. XIX-wieczna rewolucja przemysłowa zmieniła oblicze Walii, zagrażając tradycyjnemu sposobowi życia walijskich farmerów i pasterzy. XX-wieczna gospodarka Walii bazowała przede wszystkim na wydobyciu węgla. Obecnie odradzający się walijski język i kultura wzmocniły poczucie jedności narodowej Walijczyków, czemu sprzyjała polityka Tony Blaira.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki