Wikia

Encyklopedia tradycji

Piktowie

Dyskusja0
1553strony na
tej wiki

W VI wieku tereny dzisiejszej Szkocji zamieszkiwały cztery główne grupy etniczne, trzy pierwsze pochodzenia celtyckiego (Piktowie, Szkoci, Brytowie) oraz Anglowie (germańskiego).

Mianem Piktów określa się grupę plemion zajmujących od wieków tereny północnej Szkocji (Kaledonię) i okolicznych wysp. Klaudiusz Ptolemeusz w swojej "Geografii"" z II wieku n.e. podał nazwy kilkunastu plemion zamieszkujących północną Brytanię. Na liście tej znalazły się - obok Kaledonów - takie tajemnicze plemiona jak Kornawiowie, Damnonowie, Taezaliowie, Epidowie, Kreonowie, Gadini i Vacemagowie. Historyk Cassius Dio (II-III w n.e.) dzielił mieszkańców północnej Brytanii na Kaledonów i Maetów.

Wciąż trwają spory, skąd wzięła się nazwa "Piktowie". Być może nie wywodzi się ona wcale od łacińskiego "pictus" (malowany). W staronorweskim Piktowie byli określani jako "Pettr", w staroangielskim "Peochta". Jeszcze dziś w Fife (Aberdeenshire) Piktów określa się mianem "Pechs" lub "Pechties". Nazwa Picti pojawia się po raz pierwszy w 297 roku, jako przezwisko nadane wojownikom kaledońskim przez żołnierzy rzymskich. Wysocy, rudowłosi Piktowie prawdopodobnie malowali przed bitwą swoje ciała we wzory. Niektórzy badacze twierdzą, że Piktowie mieli tatuowane ciała, inni, że malowali je urzetem barwierskim, którego starte suszone liście wojownicy szkoccy wcierali w skórę jeszcze w historycznych czasach, stając się "niewidocznymi" (keltoi?). Irlandczycy stosowali wobec Piktów nazwę Cruithin, która można wywodzić od imienia pierwszego, legendarnego władcy Pictlandu.

Historia legendarna państwa PiktówEdytuj

Jak mówi legenda, być może irlandzkiego pochodzenia, założycielem państwa Piktów był Cruithin. Podzielił on Kaledonię między siedmiu synów, których imiona wymieniane są zarówno w legendach jak i w tzw. Manuskrypcie Poppletona, zawierającym imiona królów piktyjskich aż do Kennetha Mac Alpina. Coś w tej legendzie musi być, ponieważ nazwy prowincji "pasują" do niektórych prowincji. Got to Caithness, Fib to Fife, Fortriu (czy Fortrenn) odpowiada Verturiones - częściom Piktlandu znanym Rzymianom w IV wieku.

Pismo Piktów Edytuj

Piktowie zostawili po sobie liczne pracowicie rzeźbione stojące kamienie, na niektórych wyraźnie widać napisy. Wg specjalistów napisy te porządzono w ogam, piśmie zbudowanym z serii pochyłych kresek ułożonych na jednej, przecinającej je linii. Pismo to powstało prawdopodobnie w IV wieku w Irlandii i zostało przeniesione do Szkocji z falą osadników. Niestety, choć irlandzkie inskrypcje pisane pismem ogam dają się odczytać jako napisy gaelickie, inskrypcje szkockie pozostają nieodszyfrowane, a próby odczytania ich po gaelicku kończą się fiaskiem.

Źródło: za zgodą: Celtyka

Więcej od Wikii

Losowa wiki