Wikia

Encyklopedia tradycji

Morze Śródziemne

Dyskusja0
1560stron na
tej wiki

Ewolucja akwenuEdytuj

Morze Śródziemne ma niezwykłą historię. Nie jest to bowiem historia jednego morza, ale kilku (zarazem też kilku pustyń). Pięć milionów lat temu było wyschnięte, ponieważ w wyniku ostatniej wielkiej ucieczki wody do atmosfery pozostała na jego dnie jedynie warstwa soli o miąższości półtora kilometra.

Niektóre z powodzi zalewających basen pochodziły ze wschodu i niosły z sobą ciepłowodne zwierzęta i rośliny, dobrze przystosowane do letniej wody tego, co ze swej natury, było oceanem subtropikalnym.

Dzisiejsze wody Morza Śródziemnego przybyły z Oceanu Atlantyckiego, poprzez wielki Wodospad Gibraltarski.

Ostatnie napełnienie Morza Śródziemnego odbyło się z zachodu, tak więc jest ono teraz ciepłym morzem wypełnionym potomkami roślin i zwierząt z zimnego Atlantyku.

Pod koniec ostatniego glacjału, zaledwie osiemnaście tysięcy lat temu, na południu Francji żyły pingwiny, a nawet i dziś w Morzu Śródziemnym żyje ponad trzy tysiące płetwali błękitnych (pospołu ze szczątkami licznej kiedyś populacji fok).

Kanał Sueski, łączący Morze Śródziemne z Czerwonym, otwarto w 1869 roku. Był on następcą kilku wcześniejszych mniejszych połączeń z Morzem Czerwonym, z których pierwsze zbudowano trzy tysiące lat temu za faraona Ramzesa II, władcy Egiptu (budowniczego świątyń w Abu Simbel, zatopionych zresztą przez współczesnych inżynierów). Obecny kanał na niektórych odcinkach swej stupięćdziesięciokilometrowej długości ma szerokość ośmiuset metrów.

Więcej od Wikii

Losowa wiki