FANDOM

Mercja - ze staroangielskiego Mierce - ludzie z Pogranicza - rozwinęła się z osad w górnej i środkowej dolinie Trentu. U szczytu swych wpływów była w drugiej połowie VIII wieku, w czasie ponowania Offa. Później wiodącą rolę w heptarchii przejął Wessex. W IX wieku Mercję podbili Dunowie. Kraj został podzielony - zachodnia część pozostała w rękach anglosaskich, natomiast we wschodniej osiedlili się Dunowie. Zachód zaakceptował zwierzchnictwo Alfreda Wielkiego, króla Wessexu. Mercja już nigdy wiecej nie była niezależnym państwem.

Historia Mercji Edytuj

Wczesna historia Mercjan nie jest dobrze znana. Roger z Wendover pisał ogólnikowo: "W roku 585 powstało królestwo Mercjan, którego pierwszym królem był Credda (Creoda)". Natomiast Felix (VIII), autor "Żywotu św. Guthlaca" za założyciela dynastii uważał Icela (pradziada Creoda i prawnuka jakiegoś króla Anglów z kontynentu. Tak czy inaczej, o władcach mercjańskich nie wiadomo prawie nic aż do niejakiego Cearla, wspomnianego przez świątobliwego Bedę jako teść przyszłego władcy Nortumbrii, Edwina.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki