FANDOM

Maksymilian II - cesarz niemiecki (1.VIII. 1527—12.X.1576), panował (1564—1576, syn i następca Ferdynanda I. Wychowywał się w Hiszpanji pod opieką Karola V razem z Filipem II, brał udział w wojnie szmalkaldzkiej i pomimo to sympatyzował z protestantyzmem. Przez 3 lata był wicekrólem Hiszpanii, w 1562 król czeski i rzymski, w 1564 ukoronowany na króla węgierskiego. W tymże roku po zgonie ojca, władca Austrii i cesarz Niemiec. Dążył do pokoju i starał się ułagodzić polityczne i religijne przeciwieństwa w Niemczech. W wojnie z Turcją zebrał 80000 wojska pod Raabem, ale zachowywał stanowisko obronne, a w 1568 r. zawarł z Selimem II ośmioletni rozejm, który pozostawiał przy Turkach wszystkie ich zdobycze i zobowiązał cesarza do płacenia Turkom haraczu. Na krótko przed śmiercią został wybrany (a właściwie tylko nominowany przez prymasa Uchańskiego) na króla Polski (12.X1I.1575), szlachta jednak polska sprzeciwiła się temu wyborowi i królem został Batory. Maksymilian II popierał gorą-co sztukę i nauki. Ożeniony z ciotką swoją Marią, wdową po Ludwiku Jagiellończyku, miał 6 synów i 2 córki. Niektórzy historycy uważają Maksymiliana II za oświeconego dobrotliwego władcę, o czystych zamiarach, dążącego do pokoju i zaprzestania walk religijnych, inni jednak wyrzucają mu jego wahania i oportunizm w kwestjach religijnych.— Lit. Bibl „Maximilian II, der ratselhafte Kaiser” (1929), Bibl. wydał również listy cesarza (2 t. 1916— 1921).

(Encyklopedia Powszechna Ultima Thule)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki