Fandom

Encyklopedia tradycji

Makolągwa

1597stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Makolągwa (Carduelis cannabina), gatunek ptaka wróblowego z rodziny zięb (Fringillidae). Długość ciała dochodzi do 14,7 cm, długość skrzydła złożonego 8,6 cm, długość ogona do 6,0 cm.

UbarwienieEdytuj

Ubarwienie samca jest dość urozmaicone, na popielatej głowie znajduje się na czole plama karminowo-czerwona; dwie plamy podobnej barwy występują na piersiach, łącząc się z sobą od góry. Spód ciała białawy, po bokach rudawy, upstrzony brunatnymi cętkami. Grzbiet, barkówki i pokrywy skrzydeł są rdzawo-kasztanowate, lotki i sterówki czarniawe, biało lub brunatno obrzeżone. Na jesieni samiec traci stopniowo jaskrawoczerwone plamy, na ich miejsce pojawia się ubarwienie rdzawo-brązowe; w ogóle kolor upierzenia samca upodabnia się na zimę do ubarwienia samicy, choć samiec jest zawsze od niej ciemniejszy. Im samiec jest starszy, tym ubarwienie jego staje się jaskrawsze. U makolągiew hodowanych w klatce od pisklęcia czerwone plamy nigdy się nie pojawiają, a u dorosłych samców w niewoli już po pierwszym wypierzeniu się nie zjawiają się ponownie. Samica nigdy nie posiada plam czerwonych, głowa jej i kark są popielatoszare, ciemno plamkowane, płaszcz jest ciemno brunatny, szyja, piersi i boki ciała mają barwę jasnopłową i są gęsto pokryte ciemnymi plamkami w kształcie płomyków. Młode są podobne do samicy.

Występowanie i gniazdowanieEdytuj

Makolągwy zamieszkują prawie całą Europę, dochodząc na północy do 64°szer. geograficznej, w przelotach pojawiają się też i w południowo-zachodniej Afryce. Na terenie swego rozmieszczenia makolągwy tworzą liczne podgatunki. Makolągwy unikają naogół wysokich gór i wielkich lasów. Na zimę nasze makolągwy wędrują bardziej na południe, a na ich miejsce pojawiają się makolągwy pochodzące z krajów bardziej na północ położonych. W ogóle w zimie makolągwy są u nas znacznie mniej liczne niż w lecie. W porze ciepłej przebywają u nas w sadach, na brzegach lasów, w zagajnikach i wszelkich zaroślach; na zimę zbijają się w stada, wyszukując pożywienia na polach i w krzakach. Żywią się głównie oleistymi nasionami ziół, często czynią nawet pewne szkody, rozłupując makówki i objadając konopie. Gnieżdżą się na krzakach, drzewach iglastych, w płotach z chrustu, w żywopłotach, często nawet w stosach rąbanego drzewa. Znajdowano też gniazda makolągiew na gałęziach niezbyt wysokich drzew liściastych.

Gniazdo utkane jest z suchych traw i wyłożone sierścią, wełną, a nawet szczeciną i włosiem. Gniazdo ma ścianki stosunkowo grube. Samica składa 2—3 razy w roku od 5 do 6 jaj. I samiec i samica kolejno wysiadują jaja; gdy samica wysiaduje ponownie jaja, samiec karmi młode z poprzedniego lęgu, które za nim stale latają. Samiec makolągwy śpiewa wiosną bardzo przyjemnym i delikatnym głosem. Mąkolągwy mało się obawiają człowieka i łatwo dają się łapać w sidła i za pomocą siatek. Hodują się w klatkach bardzo dobrze, przyjemnie śpiewając w ciągu całego roku. (Encyklopedia Powszechna Ultima Thule)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki