FANDOM

Li Tai Po, Li Po, Li Bai (701-762) - wybitny poeta chiński , w Europie uważany za największego poetę chińskiego, gdy Chińczycy przekładają nadeń Tu Fu, mniej bezpośredniego i bardziej lubującego się w tak drogich chińskim literatom cytatach i aluzjach literackich.

ŻyciorysEdytuj

Pochodził z bardzo dobrej rodziny, lecz życie prowadził koczownicze, poświęcone winu, poezji i kobiecie. Żadnego odpowiedzialnego stanowiska nigdy nie piastował, w pożyciu rodzinnym szczęśliwy nie był. W r. 742 przybył do ówczesnej stolicy Cz'ang an, gdzie poezjami zwrócił na siebie uwagę Ho Czi Czanga, ministra i prezydenta akademii Han lin. Ho Czi Czang przedstawił go cesarzowi Ming Huangowi, który zatrzymał poetę na swoim dworze, obsypując go pieniędzmi i pochlebnemi wyróżnieniami. Lecz poeta naraził się wszechmocnemu eunuchowi Kao Li Szi, który potrafił przekonać piękną Jang Kuei fei, posiadającą nieograniczony wpływ na cesarza, że Li T'ai po z niej się wyśmiewał w swych poezjach i poeta musiał dwór cesarski opuścić. Ostatnie lata życia zeszły mu znów na wędrówkach po całych Chinach. Umarł u swego krewnego po ciężkiej chorobie.

Dorobek twórczyEdytuj

Li T'ai po jest wielkim piewcą miłości, radości i smutków codziennego życia. Szata zewnętrzna jego wierszy jest klasycznie piękna, lecz równocześnie, zwłaszcza jak na Chiny, niesłychanie prosta i niewymuszona. Nie jest i nie chce być ani filozofem, ani prorokiem, ani wieszczem swego narodu. Chce być natomiast jedynie piewcą piękna i właśnie dlatego poezje jego, dziś po 13 wiekach, są tak samo zrozumiałe i piękne, jak wtedy, gdy je pisał.

BibliografiaEdytuj

Waley „The Poet Li Po" (Asiatic Review 1919), Hauser „Aus fremden Garten" (1911) Belpaire „Cjuarante Poesies de Li Tai Po (1921).UT

Polskim tłumaczem Li Tai Po był znany sinolog Jan Wypler (1890 – 1965)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki