Fandom

Encyklopedia tradycji

Korsyka

1597stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Korsyka - franc. La Corse, włosk. Corsica, wyspa na morzu Śródziemnym, należąca do Francji. Od Sardynii oddziela ją cieśnina św. Bonifacego szerokości 12 km. Korsyka leży o 80 km na zachód od wybrzeży toskańskich Italii i 157 km na południe od Genui. Obszar 8 722 km2, największa długość z północy na południe 184 km, największa szerokość 84 km.

UkształtowanieEdytuj

Wybrzeże zachodnie, utworzone przez liczne łańcuchy górskie, posiada dobre fiordowe zatoki, dawne doliny zalane przez morze. Wschodnie wybrzeże jest przeważnie nizinne, bagniste i wskutek tego malaryczne. Wyspa poza tym jest cała górzysta: główny łańcuch biegnie z północy na południe łukiem z lekka wygiętym ku wschodowi, wysyłając liczne odnogi ku zachodniemu wybrzeżu. Składa się przeważnie z granitów i porfirów. Najwyższe szczyty: Monte Cinto 2710 m, Monte Rotondo 2625 m, Paglia d'Orba 2525 m, Monte d'Oro 2391 m. Wschodnią część wyspy tworzą łupki krystaliczne, pokłady kredowe i węglowe. Wyżej położone części Korsyki podlegały zlodowaceniu. Cała wyspa jest częścią wielkiego, bardzo starego systemu górskiego, który obejmował także część Sardynii i sięgał do Kalabrii. Rzeki o wybitnie górskim charakterze są, pomimo znacznej ilości wód, nieżeglowne. Największe: Golo i Tavignano na wschodnim wybrzeżu, Gravone i Taravo na zachodnim.

KlimatEdytuj

Klimat w miejscowościach niżej położonych wybitnie śródziemnomorski. Średnia roczna temperatura ok. 17,5°, średnia stycznia 11,5°,. lipca 24°. Ilość opadów, stosunkowo dość znaczna, przewyższa wszędzie 600 mm rocznie; Ajaccio ma 730 mm, Bastelica 1600 mm.

Przyroda ożywionaEdytuj

Świat roślinny w niżej położonych miejscowościach śródziemnomorski. Lasy, niegdyś przepiękne, obecnie zajmują już tylko 1250 km2, przede wszystkim z powodu rabunkowej eksploatacji i wypalanie przez ludność poszukującą pastwisk. Przeważają dęby, buki, sosny, a w dolinach kasztany. W pobliżu wybrzeża morskiego rosną cytryny i pomarańcze, brzoskwinie, migdały, oliwki, figi i kaktusy. 45% powierzchni wyspy zajmują gęste zarośla o nazwie macchia. Świat zwierzęcy charakteryzują jelenie, muflony, dziki, lisy.

Bogactwa naturalneEdytuj

Bogactwa mineralne nieznaczne, wydobywane są jednak przepyszne granity, dalej miedź, ołów, antracyt, antymon. Źródła mineralne w Orezza, Guagno, Guitera.

LudnośćEdytuj

Korsyka ma 297000 mieszk. (1931). Korsykanie są z pochodzenia i języka Italami. Zachowali wiele zwyczajów starożytnych. Dzielą się na wielkie rody zazdrośnie strzegące swych przywilejów, są dumni, leniwi, zabobonni i mściwi. Zemsta krwawa — słynna wendetta — jest do dziś dnia obowiązkiem honorowym całego rodu. Zmarłego opłakują voceratrici - płaczki, które w dzień pogrzebu tańczą naokoło trumny, śpiewająć poemat — vocero — ułożony przez jedną z nich. Pod względem gospodarczym Korsyka jest najbiedniejszym departamentem Francji. Główną przyczyną ubóstwa ludności jest lenistwo i niechęć do pracy, uważanej za coś poniżającego.

Rolnictwo i rybołówstwoEdytuj

Gleba uro* dzajna, lecz pod uprawą znajduje się zaledwie 5,5% powierzchni wyspy. Rozwój rolnictwa hamuje również malaria, panująca na nizinach. Główne produkty: oliwki, cytrusy, owoce, pszenica, wino. Wina korsykańskie mocniejsze od francuskich są dobre (Sari, Chiavari, Cap Corse). Mąka kasztanowa ma duże znaczenie w pożywieniu ludności. Hodowla zwierząt nie wyczerpuje istniejących możliwości. Najwięcej jest kóz i owiec. Wody, zarówno rzeczne jak przybrzeżne morskie, obfitują w ryby (tuńczyki, sardele, węgorze), lecz i rybołówstwo jest stosunkowo mało rozwinięte.

PrzemysłEdytuj

Przemysł fabryczny prawie nie istnieje poza fabrykami konserw owocowych. Znacznym środkiem dochodu jest rozwijająca się pomyślnie turystyka. UT

Więcej z Fandomu

Losowa wiki