FANDOM

korowódka (Cnethocampa) - rodzaj motyli z rodziny garb atko waty ch (Notodontidae). U nas występuje na Pomorzu korowódka sosnowa (C. pinivora), zwana też towarzyszką sosnową. Ćma w pełni wykształcona przypomina mniejsze gatunki prządek, długość skrzydeł przednich 17 — 20 mm. Ciało wełniste, kosmate, skrzydła przednie brązowawo-szare z niewyraźnym deseniem poprzecznym, tylne żółtawo-szare. Lata w kwietniu i maju, w borach sosnowych na terenach piaszczystych. Gąsienice brunatno szare, pokryte licznemi brodawkami o długich włoskach. Włoski te bardzo łatwo odpadają, tak, że w lasach nawiedzonych przez korowódkę unoszą się one nawet w powietrzu. Przy zetknięciu się ze skórą ludzką lub szczególniej z błoną śluzową wywołują przykre miejscowe zapalenie, połączone z zaczerwienieniem i swędzeniem, a przypominające silne sparzenie pokrzywą; dostanie się włosków do oczu lub do dróg oddechowych może spowodować objawy bardziej niebezpieczne.

Gąsienice korowódki żyją gromadnie we wspólnych oprzędach, z których wychodzą na żer prawidłowemi szeregami, idąc gęsiego jedna za drugą. Strona biologiczna tego ciekawego zjawiska nie jest jeszcze dostatecznie wyjaśniona. Gąsienice żywią się igłami sosnowemi i mogą wyrządzać szkody tam, gdzie liczniej występują. Przepoczwarzenie się następuje w ziemi.

W krajach Europy środkowej występuje inny gatunek korowódka dębówka (C. processionea), zwana też towarzyszką wędrowną, której gąsienice żerują na dębach i wędrują w podobnie uporządkowany sposób, jak gąsienice korowódki sosnowej.

(Encyklopedia Powszechna Ultima Thule)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki