FANDOM

Kobieta lekkich obyczajów - kobieta sprzedajna, prostytutka. Zajęcie to zaliczane jest do najstarszych zawodów świata.

Prostytucja na ziemiach zaboru rosyjskiego w XIX wiekuEdytuj

Na początku XIX wieku Rosja zalegalizowała domy publiczne. W 1889 roku było ich na terenie Cesarstwa około 1216, w każdym od 3-9 kobiet. W Moskwie w tym czasie było 130 domów publicznych i 206 kobiet uprawiających nierząd na własną rękę. W Sankt Petersburgu było aż 4700 kobiet sprzedajnych, czyli prawie dwa razy tyle co w Paryżu.

Wiek i pochodzenie Edytuj

Średni wiek kobiet wynosił 24 lata, ale procederem tym trudniły sie zarówno bardzo młode dziewczęta jak i kobiety pięćdziesięcioletnie. Większość była pochodzenia chłopskiego, część wywodziła sie z rodzin mieszczańskich; co piąta prostytutka była szlachcianką. Co dziesiąta była mężatką, co piąta miała dzieci.

ZakładyEdytuj

Dom publiczny mogła założyć każda kobieta w wieku 35-55 lat; musiała ona otrzymać zezwolenie i zaświadczenie, że jest kobietą porządną. Budynek przeznaczony na dom publiczny musiał być oddalony o co najmniej 150 sążni od cerkwi, kościoła i szkoły. Budynek nie mógł być oznakowany, nie można było go reklamować, a ukrywanie go pod przykrywką kawiarni groziło odebraniem zezwolenia. Wolno było zatrudnić pianistę, ale na ścianach nie można było wieszać ani symboli narodowych, ani portretów rodziny carskiej. Przepisy stanowiły też, że kobiety nie mogą wabić przechodniów przez okno; nie wolno tez było wpuszczać mężczyzn niepełnoletnich i uczniów szkół.

Opłaty i opiekaEdytuj

Opłatę (od 15 kopiejek do kilkudziesieciu rubli) zbierała właścicielka domu, która pod koniec miesiąca rozliczła sie z kobietami, zabierając lwią część należności. Z części pieniędzy opłacała środki higieny, ubranie, wyżywienie itp. Kobiety co tydzień musiały się poddawać badaniu lekarskiemu; przypadki syfilisu leczono za darmo. Klient miał prawo obejrzeć książeczkę zdrowia swej wybranki. Dziewczyna i właścicielka domu publicznego mogły dokonać oględzin narządów mężczyzny przez stosunkiem. Kobieta lekkich obyczajów mogła odmówić stosunku z pijanym.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki