FANDOM

Dworzec kolejowy, miejsce postoju pociągów, połączone z budynkami i urządzeniami potrzeb-nemi do uregulowania ruchu osobowego, załadowczego, ekspedycji i administracji. Większe stacje kolejowe posiadają osobne dworce osobowe, towarowe i przetokowe.

Dworzec osobowyEdytuj

Dworce osobowe buduje się przeważnie jako tak zwane d. przelotowe, to znaczy, że cały system torów przeprowadza się przez środek dworca, przyczem dostęp do poszczególnych torów przeprowadzony jest podkopami. Rzadziej, zwykle tylko na stacjach końcowych pewnych linii kolejowych, buduje się t. zw. dworce czołowe, to znaczy, że cały system torów dobiega w linjach prostopadłych pod ścianę dworca i przed nią się urywa. W tym wypadku dostęp do każdego toru jest możliwy wprost z d., bez przechodzenia przez inne tory, a komunikacja podkopami jest zbędna. Ośrodkiem budynku d. osobowego jest hala wejściowa, w której mieszczą się kasy biletowe i ekspedycja pakunków. Do hali przylegają poczekalnie, toalety, sale restauracyjne i biura urzędującego personalu kolejowego i pogotowia policyjnego. Boczne skrzydła wyzyskuje się w ten sposób, że przez jedno skierowuje się ruch przyjezdnych i umieszcza w niem przechowalnię pakunków i ewentualnie salę dla rewizji celnej, a przez drugie skierowuje się przesyłki pocztowe i t. zw. pospieszne przesyłki towarowe, dołączane do pociągów osobowych.

Dworzec towarowyEdytuj

D. towarowy posiada przedewszystkiem długi rząd budynków m-igazynowych zaopatrzonych rampą, umożliwiającą załadowanie towarów wprost do podjeżdżających wagonów, nadto rampy do ładowania żywych zwierząt i otwarte przestrzenie do ładowania węgla i drzewa; poza tem potrzebne budynki administracyjne.

Dworzec przetokowyEdytuj

D. przetokowy składa się z całego systemu torów, połączonych zwrotnicami i jest miejscem, na którem odbywa się przegru-powywanie t. zw. szybowanie wagonów i zestawianie pociągów. Łączą się z nim, na większych stacjach, ogrzewalnie lokomotyw i warsztaty naprawcze.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki