FANDOM

Azja - największa część świata, 44129800 km2, 1120 mln mieszkańców (1936), długa linia brzegowa, liczne zatoki i wielkie półwyspy.

TopografiaEdytuj

W ukształtowaniu powierzchni przeważa forma wyżyn (Azja Mniejsza, Armenia, Iran i wyżyna środkowo-azjatycka z Tybetem), góry Hindukusz do 8000 m n.p.m. Himalaje do 8800; niziny: turańska, syberyjska i hindostańska.

RzekiEdytuj

Rzeki spływają ze środk wyżyny we wszystkich kierunkach : na płn. Jenisej i Lena, ku wsch. Amur, Hoang-ho, Jang-tse-kiang ku płd. Menam, Bramaputra, Ganges, Indus, Eufrat i Tygrys.

Klimat, flora i fauna Edytuj

Trzy pasy klimatyczne: płn. surowy (do-60° C.), tundra, mchy i porosty; renifery, niedźwiedzie; ku płd. duże lasy; sobole, gronostaje itd.: środk. suchy, na wyżynach Arabii i Turanu stepy i pustynie; wielbłądy; płd,-wsch. ciepły i wilgotny, ryż, pszenica, bawełna, herbata, kawa, tytuń, opjum; słonie, nosorożce, małpy, krokodyle, tygrysy syberyjskie.

LudnośćEdytuj

Mongołowie, Chińczycy, Japończycy, Korejczycy, Syjamczycy, Turcy, Baszkiry, Czukcze, Kamczadale, w płd.-zach. Hindusi, Irańczycy, Arabowie, Żydzi, Chaldejczycy, na arch. Wsch.-Indyjskim i półwyspie Malakka, Malajczycy oraz koloniści europejscy.

PaństwaEdytuj

Niepodległe państwa: Afganistan, Butan, Chiny, Japonia, Nepal, Persja, Syjam, Tybet i Turcja oraz niezawisłe państwa na półw. Arabskim; posiadłości kolonialne: Rosji, W. Brytanii, Francji, Holandii, Portugalii i USA.

HistoriaEdytuj

Azja stanowiła w staroż. obszar na którym powstały najstarsze państwa i najstarsze cywilizacje (Fenicja, Chaldeja, Asyria, Persja, Chiny) ; za czasów greckich i rzymskich silny ruch handl. do Indii przed-gangesowych i m. Kaspijskiego. W średnich wiekach podróż Marco Polo do wsch. Azji i Mongolii; od XV w. gospodarcze wyzyskiwanie krajów azjatyckich i wojskowe ekspedycje i naukowe podróże. TEM

Więcej z Fandomu

Losowa wiki