FANDOM

Angaria - in. perangaria, angary. Powinność dostarczania podwód panującemu, t. j. obowiązek przewożenia jego ludzi i wszelkich ruchomości.

Wyraz angara w takim znaczeniu używany już był w prawie rzymskim i w kapitularzach Karola Wielkiego; źródłosłów więc jego jest bardzo stary. W sanskrycie angiras znaczy duch, poseł bóstwa, a w języku staroperskim aggaros, podług Herodota i Ksenofonta, znaczy konny posłaniec królów perskich, stąd po grecku aggareja nazywała się służba pocztowa i zbliżonego brzmienia był aggelos, posłaniec; po turecku ankarije, przymus, gwałt, pańszczyzna.

Polacy używali powszechnie wyrazu angaria w znaczeniu podwody, idącej wielkim gościńcem i perangaria — w znaczeniu podwody wysłanej na drogę boczną i krótszą.

W średniowiecznych dyplomatach (dokumentach) polskich panujący często uwalniają ludność od angariów i perangariów.

Marcin Bielski w swojej kronice powiada, że król Ludwik „jął ciężkie pobory na poddanych stanowić i angarie niemałe na nich wnosić".

W publicystyce polskiej wieku XVI częste są narzekania szlachty na angaria królewskie i panów duchownych. W prawie polskim rozumiano pierwiastkowe przez angaria podwodę, później w ogóle posługi czyli służby czasowe na rzecz panującego, np. w uniwersałach poborowych Zygmunta III — obowiązek wożenia listów królewskich.

Czacki nazywa angaria „wszelkiego rodzaju ucisk od panującego", w innym zaś miejscu powiada: „Każdy ucisk chłopa nazywa się w języku prawniczym angaryzacją". Są to definicje bardzo ogólnikowe. W gwarze potocznej (i zapewne ludowej ) mówiono angary. ESG

Więcej z Fandomu

Losowa wiki