FANDOM

Adamnan (ur. ? - zm. 704) - święty, autor "Vita Columbae" (Żywot Kolumby), dziesiąty opat Iony, w latach 679-704. Wg tradycji jest też autorem "Fis Adamnan" (Wizji Kolumby), jednak ten dokument znany jest tylko z X-wiecznych kopii. Adamnan był prawnukiem jednego z bliskich krewnych Kolumby, członiek klanu Cenel Conail. W latach 686-688 przebywał na dworze króla Aldfritha - władcy Nortumbrii. Uznał tam zwierzchnictwo Rzymu, a następnie udał się do Irlandii. Na synodzie w Birr (697), który odbył się pod jego pzrewodnictwem, zatwierdzono zwierzchnictwo Rzymu nad kościołem irlandzkim. Po tym sukcesie Adamnan powrócił na Ionę. "Vita Columbae" nie ma jednolitej formy narracyjnej. Składa sie z trzech części: proroctwa, cuda i wizje. Dzieło powstało prawdopodobnie między 685 i 689 rokiem; zawiera najwcześniejszą wzmienkę o świętym Brendanie. Adamnan był wykształconym mnichem, znana mu były również pisma powstające na kontynencie. W "Vita Columbae"" cytuje fragmenty z "Żywotu św. Germanusa". W "De Locis Sanctis" pisze, że uczył go biskup galijski Arculf, który przypadkiem znalazł się kiedyś na Ionie.

Za zgodą: Celtyka

Więcej z Fandomu

Losowa wiki